donderdag 16 februari 2012

Themabijeenkomst 1

Voordat we naar de eerste bijeenkomst gingen, moesten we eerst een aantal vragen beantwoorden. Dit heb ik gedaan. Er moeten 3 vragen op de weblog komen te staan:

- Wat weet je het over onderwerp?
Het onderwerp van het thema is 'diversiteit'. Ik denk bij diversiteit aan verschillen. Kinderen verschillen met elkaar tussen verschillende dingen. Zo denk ik aan verschillen tussen niveau's, cultuur, denken, gedrag etc.

Verder weet ik wat een handelingsplan is. We hebben al eerder kennis gemaakt met handelingsplannen schrijven.

Zo gaan de taalbijeenkomsten over dyslexie, zoals ik heb gelezen in de kaarten. Ik weet een aantal dingen over dyslexie. Mijn broertje heeft dyslexie, dus ik ben er bekend mee.

Verder weet ik al een aantal gedragsproblemen te benoemen, maar tot nu toe heb ik nog niet heel erg te maken gehad met kinderen die een gedragsprobleem hebben. Af en toe wel een aantal kinderen met ADHD en op mijn nieuwe stage zit er een autistisch kind in de klas. Ik wil wel meer over gedragsproblemen weten.

- Wat verwacht je van dit thema?
Ik verwacht meer te leren over diversiteit in het basisonderwijs. Je hoort veel in het nieuws over bezuinigingen in het onderwijs. Het lijkt mij handig om meer over passend onderwijs te leren als de bezuinigingen door worden gezet.
Ik verwacht meer te leren over dyslexie. Zoals ik net al zei heeft mijn broertje dyslexie en het lijkt mij erg interessant om me er verder in te verdiepen.
Verder verwacht ik dat ik leer hoe ik een goed handelingsplan kan schrijven, want dit vind ik best nog wel lastig en ik weet hiet nog niet zo heel veel over. Ik verwacht dus meer te leren over handelingsplannen.

- Wat verwacht je dat je eigen inbreng zal zijn tijdens het project in zijn geheel en tijdens de stage?
De toepassingskaarten kunnen goed worden toegepast in de stage. Verder zijn er een aantal ontwikkelingspunten die ik wil gaan oefenen. Deze punten neem ik mee naar mijn stage en naar het project.

Wat we leren in de lessen over gedragsproblemen kan ik denk ik ook wel toepassen in mijn stage.

Ik ga op een Jenaplanschool stage lopen, dus ik denk dat ik ook veel differentieer. Verder zal ik meer bewust worden van de verschillende leerstijlen die de kinderen hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten