donderdag 16 februari 2012

Themabijeenkomst 2

‐ Aan welke leerling(en) denk je als je de kaart van de themabijeenkomst doorleest? Wat verwacht je in deze bijeenkomst te leren om beter met deze leerling(en) om te kunnen gaan?

Als ik de kaart doorlees denk ik aan een les die gaat over kinderen die gedragsproblemen hebben.

Ik verwacht dat we gaan observeren aan de hand van een filmpje. Daarna is de bedoeling dat we een observatielijst in gaan vullen. Hier ben ik wel benieuwd naar.

Verder gaan we ook een dominante interactiestijl over jezelf invullen. Ik ben erg benieuwd wat dit inhoud en wat hierin uitkomt.

Ik verwacht in deze bijeenkomst dat we aan de hand van voorbeelden tips krijgen hoe we met kinderen met gedragsproblemen om kunnen gaan.

- Is deze verwachting uitgekomen? Leg uit: waarom wel of waarom niet?

De verwachtingen zijn uitgekomen. Ik heb veel geleerd deze bijeenkomst.
Zo hebben we het filmpje goed geanalyseerd en een lijst ingevuld. We hebben tips gegeven en gepraat over het gedrag van de leerkracht en over het gedrag van het hyperactieve jongetje. We hebben gepraat over wat er goed ging en over wat er niet goed ging. Welk advies geven wij de leerkracht?

Ook hebben we aan de hand van een vragenlijst over interactioneel leerkrachtgedrag mijn dominante interactiestijl ontdekt. Ik vind dat deze stijl goed bij mij past. Dit gedrag zie ik in mezelf terug. Uit de test bleek dat ik tolerant en gezagshebbend ben.

Verder zijn we aan de slag geweest met de 'Repertory Grid'. Het is best wel lastig om je kinderen onder te verdelen en om aan elk kind een eigenschap te koppelen. Ik ken de kinderen nog niet zo heel goed. Maar toch leer je heel veel van zo'n opdracht. Je leert om krititsch te kijken naar jezelf en naar de kinderen in mijn stageklas.

- Wat ben je van plan met de aangeboden kennis / inzichten te gaan doen in je stagepraktijk? Maak hier ookeen verbinding met jouw Jonge -of Oudere Kind specialisatie.

Ik loop nu in groep 6/7/8 stage. Ik neem die 'Repertory Grid' zeker mee in mijn stage. Ik wil dit nog een keer gaan uitvoeren om te kijken of ik iets geleerd heb. Ook kan het uitvoeren om te kijken of ik een goed beeld heb over de kinderen.

Verder neem ik mijn interactiestijl mee naar mijn stage. Ik wil hier bewuster van worden. Het is belangrijk voor kinderen en voor mezelf dat ik een goede interactiestijl heb.

Ook de tips van de film van het hyperactieve jongetje en de leerkracht vergeet ik niet meer. Je ziet goed hoe het wel en hoe het niet moet. Er zitten in mijn klas ook kinderen die hyperactief zijn. Ik kan dus toepassen wat ik geleerd heb. Hoe pak ik deze kinderen aan en wat moet ik juist niet doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten