donderdag 16 februari 2012

Themabijeenkomst 4

1. Wat verwachtte je in deze bijeenkomst te leren om beter met je leerlingen om te kunnen gaan?
Na het doorlezen van de kaarten verwachtte ik dat we een handelingsplan gaan maken. Dit handgelingsplan kan je goed toepassen later in je eigen klas. Het is handig om te weten wat je moet doen bij een handelingsplan.

2. Is deze verwachting uitgekomen?
Mijn verwachting is uitgekomen.
We hebben naar een handelingsplan gekeken. Hoe ziet een handelingsplan eruit?
We hebben verder een aantal handelingsplan vergeleken. Alle studenten moesten de handelingsplannen van hun stageschool meenemen. We kwamen tot de conclusie dat de lay-out verschillend kan zijn, maar de meeste handelingsplannen op hetzelfde neer komen.

In een handelingsplan komen de volgende stappen voor:
- naam, leeftijd etc.
- beginsituatie
- doelstelling
- belemmerende - bevorderende factoren
- onderzoeksgegevens
* stappenplan / aanpak / inhoud
* organisatie (wie / wanneer) --> methodiek
* materialen / middelen
- ouders (handtekening / goedkeuring)
- evaluatie

Na het handelingsplan te hebben besproken, hebben we zelf aan de hand van een casus een eigen handelingsplan opgesteld in een groep. We hebben gekeken naar de factoren die in een handelingsplan moesten.
Nadat we een eigen handelingsplan hebben gemaakt, moesten we dit presenteren aan de rest van de klas.
Iedereen heeft het handelingsplan gepresenteerd. Ik vond dit erg leerzaam, zo waren er maar 2 casussen, maar iedereen had een ander handelingsplan. Iedereen maakt een handelingsplan op zijn eigen manier.

3. Wat ben je van plan met de aangeboden kennis/ inzichten te gaan doen in je stagepraktijk?
Deze informatie die ik heb gekregen over handelingsplannen en het uitvoeren ervan, helpen mij erg in het maken van een eigen handelingsplan. Er is een toepassingskaart die ik uit moet voeren, dat is een handelingsplan voor rekenen schrijven. Ik denk dat ik hier wel verder mee kan komen na deze themabijeenkomst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten