Individueel handelingplan voor in de stamgroep
| ||
Naam:
|
I. B.
| |
Geboortedatum:
|
07-11-2001
| |
Schoolverloop:
|
Sinds groep 6 op deze school
| |
Schooltype, klas:
|
Groep 7
| |
Start handelingsplan:
|
Mei 2012
| |
Opgesteld door:
|
Kayleigh van den Oever
| |
Evaluatiedatum:
|
-
| |
Beginsituatie:
|
De leerling is zwak in rekenen. Vooral hoofdrekenen vindt ze lastig. Hiervoor heeft ze al les en oefeningen in gehad. Verder heeft de leerling moeite met de concentratie en is ze erg dromerig. De leerling is erg perfectionistisch, daardoor is haar tempo aan de lage kant. De leerling is erg sociaal. Ze helpt graag andere leerlingen met uitleg. De leerling staat open voor nieuwe dingen, ze is erg leergierig.
| |
Hoe gaat er geëvalueerd worden
(met welk instrument?):
|
Na het uitvoeren van het handelingsplan gaat er geëvalueerd worden door middel van een werkblad met rekensommen die I. uit moet rekenen. Op dit werkblad wordt weer door leerkracht en leerling gereflecteerd.
| |
Wat is het gesignaleerde probleem?
|
De leerling heeft moeite met rekenen. Vooral het delen vindt deze leerling erg lastig. Ook weet ze niet hoe ze staartdelingen kan maken en kan uitrekenen.
| |
Welke toets-, test-, en observatiegegevens zijn er bekend?
|
Het is bekend dat de leerling op het gebied van rekenen een D scoort.
Verder zijn er observatiegegevens bekend van de leerling. Het is voor de leerling erg lastig om uit het hoofd te rekenen, daarom vindt ze delen ook erg moeilijk.
Ook heeft de leerling moeite met haar concentratie. Ze is erg dromerig en snel afgeleid.
| |
Wat is er tot nu toe aan extra hulp gedaan?
|
Op gebied van rekenen heeft de leerling al eerder extra instructie gehad. Zo heeft ze eerder 3x per week hoofdrekenen op de computer gevolgd en ze kreeg een hoofdreken blad mee naar huis om te oefenen. Dit kan een factor zijn dat de leerling ook zwak is in delen. Ik merk dat ze het lastig vindt om uit haar hoofd te rekenen.
Verder heeft Fred gewerkt met de leerling aan de taakgerichtheid. Hij is met haar gaan plannen en evalueren.
| |
Relevante kindfactoren
|
Bevorderend:
De leerling heeft een brede interesse en is erg leergierig.
Belemmerend:
De leerling heeft moeite met concentratie. Is erg dromerig.
| |
Welke doelen moeten er bereikt worden (SMART)
|
De leerling moet het delen onder controle hebben.
De leerling maakt kennis met het rekenen met staartdelingen.
De leerling leert een handige manier om staartdelingen uit te rekenen.
| |
Met welke middelen
|
Werkbladen met deelsommen en staartdelingen
Methode: het grote rekenboek.
Computerprogramma’s.
| |
Welke activiteiten
|
De leerling krijgt extra instructie over delen en staartdelingen.
De leerling moet deelsommen maken op werkbladen.
De leerling maakt staartdelingen op werkbladen.
De leerling oefent met staartdelingen via materialen en tussenstapjes.
De leerling oefent op de computer. Ze speelt rekenspelletjes op de computer.
| |
Wie doet wat, wanneer, hoe lang
|
Kayleigh à instructie/ uitleg over staartdelingen (en eventueel breuken).
Groepsleerkracht à wekelijks plannen.
Computer à 1x per week.
Een keer per week, een periode lang. (periode 4)
| |
Oudercontact
|
Ouders stemmen toe met het plan.
| |
Evaluatie
|
Door middel van werkbladen en een ‘test’.
Ook wordt de leerling geobserveerd in haar handelen.
| |
Vervolg handelingsplan
|
-
| |
Handelingsplan begrijpend lezen:
Individueel handelingplan voor in de stamgroep
| ||
Naam:
|
N. L.
| |
Geboortedatum:
|
29-01-2001
| |
Schoolverloop:
|
1-2-3-4-5-6
| |
Schooltype, klas:
|
Groep 7
| |
Start handelingsplan:
|
Mei 2012
| |
Opgesteld door:
|
Kayleigh van den Oever
| |
Evaluatiedatum:
|
-
| |
Beginsituatie:
|
Deze leerling heeft dyslexie. Hij heeft moeite met het lezen van woorden. Verder heeft hij moeite met het begrijpen van woorden. Het begrijpend lezen vindt hij erg lastig, omdat hij op technisch gebied erg bezig is om de woorden goed te lezen en uit te spreken. Maar hij begrijpt niet helemaal wat hij leest.
Ook is er bekend dat de leerling moeite heeft met de concentratie. De leerling heeft ADHD.
| |
Hoe gaat er geëvalueerd worden
(met welk instrument?):
|
Na het uitvoeren van het handelingsplan gaat er geëvalueerd worden door middel van een test die N. maakt. Op deze test wordt weer door leerkracht en leerling gereflecteerd.
| |
Wat is het gesignaleerde probleem?
|
De leerling heeft veel moeite met lezen en begrijpend lezen ten gevolge van dyslexie.
| |
Welke toets-, test-, en observatiegegevens zijn er bekend?
|
| |
Wat is er tot nu toe aan extra hulp gedaan?
|
Connect lezen in groep 4 en 5
Ralfi lezen in groep 6
RT spelling 2010-2011
Hulp met lezen bij het Curium
| |
Relevante kindfactoren
|
Bevorderende factor:
Brede interesse
Belemmerende factor:
De leerling heeft een ernstige vorm van dyslexie.
Verder heeft de leerling moeite met concentreren.
| |
Welke doelen moeten er bereikt worden (SMART)
|
De leerling gaat door middel van materialen het begrijpend lezen oefenen. Na een tijd te hebben geoefend kan het kind een tekst beter begrijpen.
| |
Met welke middelen
|
Kidsweek
Schrift met samenvattingsvragen
Woordenboek
| |
Welke activiteiten
|
De leerling kiest een stukje uit de kidsweek. Dit artikel knipt het kind uit en plakt deze op in een schriftje. Het artikel wordt meerdere malen gelezen. Ook leest de begeleider het artikel voor aan de leerling. Na het lezen gaat de leerling proberen om te tekst te begrijpen. Hierbij worden een aantal vragen beantwoordt door de leerlingen die standaard in het schriftje staan.
- Wat gebeurt er in het verhaal?
- Wie komen er in het verhaal voor?
- Kan je het verhaal in een zin samenvatten?
- Welke woorden vind je moeilijk?
De moeilijke woorden worden door de leerling opgezocht in het woordenboek, zodat de leerling gaat begrijpen wat een woord betekent.
Na de les wordt er door de begeleider en de leerling gereflecteerd.
| |
Wie doet wat, wanneer, hoe lang
|
De RT-er kan dit handelingsplan uitvoeren. Verder kan de stagiaire elke dinsdag met de leerling oefenen.
1 keer per week wordt hier mee geoefend, omdat de leerling nog andere hulp krijgt.
De extra activiteit duurt gemiddeld 20 minuten.
| |
Oudercontact
|
-
| |
Evaluatie
|
Door middel van werkbladen en een ‘test’.
Ook wordt de leerling geobserveerd in zijn handelen.
Verder reflecteert de leerling samen met de begeleider over het werken.
| |
Vervolg handelingsplan
|
-
| |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten