donderdag 16 februari 2012

Themabijeenkomst 3

- Wat verwachtte je in deze bijeenkomst te leren om beter met je leerling(en) om te kunnen gaan?

We moesten deze bijeenkomst nog iets afmaken van de vorige bijeenkomst. Dit gaat over het gedrag van kinderen. In de themakaarten staaat dat je een overzicht krijgt van de mogelijkheden voor de leerkracht om te gaan met verschillen en overeenkomsten tussen leerlingen. Ik ben hier erg benieuwd naar.

Verder verwachtte ik dus meer te weten te komen over taakgericht en niet-taakgericht gedrag. Het hele college gaat over omgaan met leerproblemen, dus ik ben wel benieuwd wat we gaan leren. Ik zou graag meer willen leren over wat je moet doen als je vermoedt dat een kind een leerprobleem hebt.

- Is deze verwachting uitgekomen? Leg uit: waarom wel of waarom niet?

Aan het begin van de les hebben we het gehad over ordeverstoringen en leerproblemen. We hebben een boekje gekregen waar veel dingen in staan. Zo zijn de 7 posities te ontdekken. Bij deze posities hebben we situaties vergeleken met elkaar. Zowel uit het boekje als met stage. Verder staan er preventieve acties en strategieën als reactie op leerlingen in het boekje. Je kunt hier goed bekijken wat je moet doen als leerkracht als je vermoedt dat je een kind in de klas hebt met leerproblemen.
Ik heb veel aan dit boekje en aan de bespreking gehad. Zo wordt duidelijker welke problemen er zijn en wat je kunt doen om de problemen aan te pakken.

Ook hebben we het gehad over taakgericht en niet-taakgericht gedrag.
We hebben filmpjes gekeken en aan de hand daarvan een werkboek ingevuld. Zo'n werkboek is erg handig, want je kijkt gericht naar de filmpjes.

Dit is wat we gedaan hebben in de les:

- observatie en voorbeelden van niet-taakgericht gedrag
- attributies van leraren en leerlingen
- de rol van emoties van leerlingen
- directief en responsief gedrag van leerkrachten
- betrekkingsaspecten: inspelen als leerkracht op aansturing m.b.t. taak, doel, voorkennis, oplossingsweg, resultaat, tijd en attributie
- timing van je communicatie
- stappenschema: afstemming in taaksituaties

Aan het eind van de les hebben we een casus moeten lezen. Aan de hand van deze casus moest je vragen beantwoorden. We moesten uit de situatie observaties, interpretaties en attributen halen. Daarna hebben we een zorgvraag opgesteld. Vervolgens hebben we advies gegeven aan de leerkracht. Hoe kan de leerkracht een kind met een leerprobleem aanpakken?
Wij hadden een kind met vermoedelijk faalangst. Het is interessant om je erin te verdiepen. Welk advies geven we de leerkracht? Wat moet het kind doen?

Ik vind het erg interessant om me te verdiepen in kinderen met leerproblemen/ gedragsproblemen.


- Wat ben je van plan met de aangeboden kennis/ inzichten te gaan doen in je stagepraktijk?

Het gedrag kan ik meenemen naar mijn stage. Er zijn genoeg kinderen met een bepaald gedrag.
Aan de hand van taakgericht gedrag of niet-taakgericht gedrag kan ik dit ook uitvoeren op mijn stage. Zo kan ik observeren, mijn vermoeden vertellen en hulp uitvoeren.

Er zijn genoeg kinderen met leerproblemen. Ik vind het erg interessant om me verder te verdiepen op mijn stage in kinderen met leerproblemen. Misschien kan ik advies geven aan de kinderen of aan de leerkracht. Verder kan ik mijn eigen gedrag natuurlijk ook altijd veranderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten