Klinisch assessment:
• Wat verwachtte je in deze bijeenkomst te leren om beter met je leerling(en) om te kunnen gaan?
Ik verwachtte de eerste les uitleg te krijgen over het klinisch assessment. Ik wist niet wat me te verwachten stond qua opdrachten. Wel wist ik dat we in groepjes gingen samenwerken.
• Is deze verwachting uitgekomen? Leg uit: waarom wel of waarom niet?
De opdrachten zijn goed uitgelegd. Tijdens de eerste bijeenkomst is er duidelijk uitgelegd wat de bedoeling is van de opdrachten. Ik vond het ook erg fijn dat de leerkrachten duidelijk de doelen gesteld hebben, zo weet ik wat ik kon verwachten bij de opdrachten.
Ze leerkrachten hebben ervoor gekozen om de opdrachten niet allemaal tegelijk op blackboard te zetten. Dit was een verstandige keuze.
• Wat ben je van plan met de aangeboden kennis/ inzichten te gaan doen in je stagepraktijk?
Al deze informatie en de opdrachten die we gemaakt hebben kan ik goed toepassen in mijn lio-stage. Ook als ik later aan het werk ben of ga invallen kan ik de opdrachten goed toepassen. Als je bijvoorbeeld invalt in een klas is het handig om te weten hoe de klassenmap in elkaar steekt.
Reflectie:
Ik heb veel geleerd van het klinisch assessment. Zo is het erg handig om te leren hoe een klassenmap in elkaar steekt. Vooral als je zelf een indeling moet maken. Ook de oudersgesprekken en een informatieavond is erg handig om te weten hoe je dit moet voorbereiden.
Het samenwerken verliep ook goed. We hebben allemaal erg hard aan de opdrachten gewerkt. Het is leuk om samen te werken met deze opdrachten, zo ga je nadenken over iemands mening. Waarom wilt iemand iets zo doen bijvoorbeeld. We waren het niet altijd met elkaar eens, maar door met elkaar te overleggen en door met elkaar te praten is het toch nog gelukt om het met elkaar eens te worden.
De oudergesprekken waren ook erg interessant om voor te bereiden. Het is altijd handig voor later om te weten hoe een gesprek in elkaar steekt. Ook de toepassingskaart was hier erg handig voor. Van te voren heb ik al met mijn mentor gesproken over oudergesprekken. Deze informatie heb ik goed toe kunnen passen bij de opdrachten. Ik merkte dat de medestudenten ook goed met hun mentor hebben gesproken.
In het begin wist ik niet waarvoor de IB-ers er precies waren. Waren ze voor inhoudelijke vragen of voor vragen over het klinisch assessment. In het begin bij de eerste opdracht kwamen we erachter dat we informatie miste. We zijn langs de IB-er geweest om meer te vragen. We kregen wel duidelijke antwoorden maar geen aanvullende informatie om in de map te stoppen. Wat ik wel een minpuntje vond, was dat er een aantal kinderen uit de map dubbele namen hadden, sommige namen waren niet weggehaald. Dit zorgde in het begin voor verwarring.
Al met al heb ik erg veel geleerd van het klinisch assessment en ik vind het zeker de moeite waard om dit allemaal te leren!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten