donderdag 16 februari 2012

Toepassingskaart 4: oudergesprekken

Toevallige oudergesprekken:

- Vragen stellen.
- Zowel open als gesloten vragen stellen.
- Vragen beantwoorden.
- Stemt toe met de ouder.
- De leerkracht is beleefd naar de ouder toe.
- De leerkracht denkt samen na met de ouder over het kind.
- Begroet de ouder en zegt de ouder gedag.
- De leerkracht gebruikt de techniek luisteren, samenvatten, doorvragen (LSD).
- De leerkracht toont interesse in de ouder, door dingen te vragen. Zoals: hoe gaat het?
- De leerkracht neemt de ouder serieus.

Observatieverslag:

Bij elk toevallig gesprek tussen de leerkracht en een ouder, is de leerkracht erg beleefd. De leerkracht begroet de ouder altijd. Ook vraagt de leerkracht vaak hoe het gaat met de ouder. Verder stelt de leerkracht nog meer vragen om interesse te tonen in de ouder en het gezin.
De leerkracht beantwoordt de vragen van de ouders goed. De leerkracht stelt de ouder zelf ook vragen. Ze stelt zowel open als gesloten vragen. Vaak stemt de leerkracht ook toe met de ouder als het gaat over de leerling.

Wat ik ook merkte is dat de leerkracht samen met de ouder nadenkt over een oplossing. Er was een probleem met een leerling. Hij had zijn huiswerk niet af. De ouder en leerkracht bedachten samen dat hij na schooltijd nog even zou doorwerken, om het werk wel af te krijgen.
Verder gebruikt de leerkracht de techniek luisteren, samenvatten, doorvragen. Dit past de leerkracht erg goed toe. Ze laat ook zien dat ze luistert, door te knikken en de ouder aan te kijken.

De leerkracht neemt de tijd voor ouders en neemt de ouders ook altijd serieus.
Het viel mij op dat de leerkracht altijd erg rustig is en goed met de ouders praat. Ze is erg rustig naar de ouders toe en straalt dat ook uit. De ouders voelen zich serieus genomen door haar.
Ik vind het goed dat de leerkracht gebruik maakt van de techniek luisteren, samenvatten, doorvragen. De ouders voelen zich op hun gemak en ze weten dat er naar hun geluisterd word. Ik vind het ook goed dat de leerkracht beleefd is naar de ouders toe, ook al zijn de ouders dat niet altijd naar de leerkracht.

Ik zou niets veranderen aan de toevallige gesprekjes tussen ouders en de leerkracht. Ik vind dat de leerkracht zo’n gesprek erg goed voert. Ik heb er niets op aan te merken.


Oudergesprekken:

Hoe worden de gesprekken voorbereid?
Naar aanleiding van de rapporten worden de gesprekken voorbereid. De rapporten zijn het uitgangspunt. Dit wordt met de duocollega besproken.

Hoe vaak vinden er 10 minuten gesprekken plaats in een jaar?
De gesprekken vinden 3 keer per jaar plaats.
- November: subjectieve rapportage, dit gaat over het gedrag.
- Maart; objectieve rapportage; zoals de vakken rekenen, spelling
- Juni; naar aanleiding van het subjectief en objectief rapport.

Is zo’n gesprek met beide leerkrachten?
Ja.

Hoe verloopt de organisatie bij tien-minuten gesprek?
De school heeft een speciaal programma op de computer. Daar worden de namen van de kinderen ingevuld. Dit programma maakt vervolgens een rooster met daarin de tijden voor de ouders. Broertjes en zusjes volgen elkaar op. Het is dus niet zo dat de ouders een paar uur moeten wachten voordat ze naar een volgend gesprek kunnen. Dan gaan de brieven mee naar huis en kunnen de ouders aangeven of ze kunnen of niet. Als ouders niet kunnen wordt het gesprek op een andere tijd gepland, anders gaat het gewoon door.

Hoe ziet een tien-minuten gesprek er globaal uit?
De leerkracht vraagt eerst aan de ouders hoe het met ze gaat. Ze stelt de ouders op hun gemak. Daarna vraagt ze aan de ouders of de ouders nog iets te melden hebben. Is er iets opgevallen bij de ouders naar aanleiding van het rapport? Of is er iets wat de leerkracht moet weten?
Dan wordt het rapport besproken met de ouders. De leerkracht houdt de gegevens van het kind erbij en vertelt over het kind en de resultaten van het kind.
Naar aanleiding van de resultaten, bepalen de ouders en leerkracht samen waar een kind aan moet werken.
Sommige gesprekken zijn snel klaar als het goed gaat.
Als er meer punten te bespreken zijn dat wordt er een vervolgafspraak gemaakt. Maar de school streeft naar het niet uitlopen van gesprekken.

Welke soorten gesprekken zijn er?
- 10 minuten gesprek
- Groep 8: voorlopig schooladvies en eindgesprek. Dit gebeurt vaak gecombineerd.
- Gesprekken met een aanleiding. Bijvoorbeeld een kind dat zorg/ hulp nodig heeft.
- Ouders of leerkracht vraagt een gesprek aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten